Hermes var første partner som signerte samarbeidskontrakt med Sjømatfest – og dermed sørget for at festivalen blir en realitet.
– Jeg synes dette initiativet er kjempeflott, og jeg gleder meg veldig til festivalen, sier Jan Roger Lerbukt, daglig leder i Hermes AS.
Allerede sommeren 2019 gikk selskapet, som aller første næringsaktør, inn i samarbeid med Sjømatfest. Bidraget fra rederiet sørget igjen for å utløse forprosjektmidler fra Innovasjon Norge, og med det kunne arbeidet med tidenes første Sjømatfest begynne for alvor.
– Tromsø fortjener sin egen sjømatfestival. Og det er flott at det vi holder på med blir satt på dagsorden. Det gjelder å by seg litt fram slik at befolkningen blir mer oppmerksom og nysgjerrig på denne store og viktige næringa, sier Lerbukt.
Trålerrederiet Hermes er for tiden i stor vekst, og sysselsetter over 40 mennesker på fulltid. De fleste arbeider om bord på tråleren M/Tr Hermes, noen er tilknyttet den ærverdige Skandfer-kutteren Hermes II, mens de resterende utgjør administrasjonen på land. Ifølge selskapet selv har de hovedfokus på topp kvalitet og sikkerhet – både når det gjelder produkt, ansatte, arbeidsplasser og fartøy.
Hermes markedsfører seg under mottoet «Et moderne rederi med lange tradisjoner». Dette skyldes at historien til rederiet går tilbake til 1952, da Jan Roger Lerbukts bestefar kjøpte kutteren Hermes II. Siden har familien eid flere fartøyer, før de i 2006 investerte i en av landets mest moderne frysetrålere. Denne fikk etter hvert navnet M/Tr Hermes.
Rederiet har lenge vist at de har sansen for morsomme markedsføringsstunt. I 2015 var Hermes med i i BBC-serien World's Toughest Jobs, og høsten 2019 ble det sendt direkte fra tråleren over en treukersperiode mens de var på blåkveitefiske utenfor Vest-Grønland. For få måneder siden åpnet de en egen butikk med designvarer i Kystens hus.
– Vi er med på alt som er gøy, sier Jan Roger Lerbukt med et smil.
– Inkludert Sjømatfest?
– Selvsagt!
Tekst: Christine Kristoffersen Hansen
Foto: Marius Fiskum / Hermes